کتابخانه مهدوی


 





 
نام کتاب: زنان در حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرج الشریف)
مؤلف: محمد جواد مروّجی طبسی
ناشر: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عجل الله تعالی فرج الشریف)
زنان، اولین کسانی هستند که افتخار آموزگاری بشر را بر عهده گرفتند و دامانشان، کانون شکل‌گیری تمام فضیلت‌ها گشت؛ زیرا آنان با عطوفت و صبر، بهترین و سازنده‌ترین نقش را در تربیت فرزند بر عهده دارند. زن است که مرد را از دام‌های شیطانی و از منجلاب فساد و بدبختی نجات داده و به اوج قله کمال انسانی و خوشبختی می‌رساند. تعبیرهای قرآن، درباره حضرت مریم(علیها السلام)، هر فرد را به شگفتی وا می‌دارد. آیا چنین تکریم‌های بسیار زیبایی، از این پاسداران حریم عفت و اخلاق، نشان دهنده عظمت روحی و مقام والای آنها نیست؟! آیا زن‌ها نبودند که در صدر اسلام، در جنگ صفین و در حادثه خونین کربلا حماسه آفریدند؟!
امروز شما بانوان همانند دیگران، به آینده می‌اندیشید؛ به یک انقلاب جهانی و یک حکومت موعود؛ و این که آن موعود چگونه بر قدرت‌های بزرگ، غلبه پیدا می‌کند و چه برنامه‌هایی پس از پیروزی دارد؟ چه کسانی با او همکاری می‌کنند و زنان در آن زمان چه نقشی دارند؟ دشمنانش چه کسانی هستند و راز و رمز موفقیتش در گرو چیست؟
کتاب حاضر ضمن پاسخ به بخشی از این پرسش‌ها، بررسی کوتاهی دربارة نقش زنان در ایام ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرج الشریف) ارائه می‌دهد.
در قسمتی از متن این کتاب آمده است: «یکی از شرایط حضور در حکومت بقيةالله(عجل الله تعالی فرج الشریف) و توفیق دیدار آن حضرت، انتظار فرج است؛ یعنی آمادگی کامل برای پذیرش حکومت حق و آراستن به آنچه حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرج الشریف) می‌گوید و می‌خواهد. انتظار فرج، یعنی نفی هرگونه سلطه از بیگانگان و مبارزه با افکار انحرافی و فساد اخلاقی؛ و در یک کلام، انتظار فرج، یعنی بیزاری از کسانی که با خدا، پیامبر(صلی الله علیه و آله) و معصومین(علیهم السلام) دشمن هستند. بی‌سبب نیست که انتظار، از بهترین اعمال شمرده شده است؛ بلکه بالاتر فرد منتظر دولت مهدی(عجل الله تعالی فرج الشریف) همانند کسی است که در پیش روی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شهید گشته و در خون خود غلتیده و اگر بر همان حالت انتظار از دنیا برود، به سان کسی است که در خیمه مهدی فاطمه(علیها السلام) بوده است».
نویسنده محترم پس از بررسی اجمالی نقش زنان در صدر اسلام و دوران غیبت صغرای امام عصر(عجل الله تعالی فرج الشریف)، به صورت مختصر، نقش زنان در حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرج الشریف) پرداخته و ضمن ارائه معیارهای حضور و انتخاب بانوان در حکومت مهدوی، برخی از الگوهای عینی این عرصه را نیز معرفی کرده است.
مطالعه این کتاب مختصر، برای بانوان مهدی‌باور، بسیار سودمند است و می‌تواند نقطه شروع خوبی در پژوهش‌هایی با موضوع «زن و مهدویت» باشد.
منبع : نشریه امان ،شماره 29 ،فروردین و اردیبهشت 1390